چهره های متفاوت انسان ها در قیامت

در قیامت هر کسی علیه خودش شهادت می دهد. این شهادت هم قولی و هم فعلی است. شهادت فعلی این است که شخص علامتی دارد که نشان می دهد چه گناهی کرده و چه خصلت شیطانی پیدا کرده است. خداوند می فرماید: شَهِدُوا عَلی‏ أَنْفُسِهِمْ؛ خودشان علیه خودشان شهادت می دهند.(نور، آیه 24)

شهادت علیه خود این گونه است که مجرمان با علامت های خودشان شناخته می شوند و دیگر نیازی نیست که از گناهانشان سوال شود که چه کرده اند؟ زیرا گناه، انسان را به شکل و شمایلی در می آورد که در قیامت بروز و ظهور می کند؛ چرا که قیامت روز بروز و ظهور ملکوت انسان هاست. هر کسی آنچه با افکار و عقاید و اعمالش ساخته در آن روز ظاهر می شود.لذا می فرماید:یُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسیماهُمْ، مجرمان با سیما و علامت های خودشان شناخته می شوند. (الرحمن، آیه 41) آن کس که دین را دور زده و با احکام دین بازی کرده به شکل بوزینه در می آید.(اعراف، آیه 166) عالم بی عمل و ضد دین به شکل سگ در می آید و زبانش از دهان بیرون می زند(اعراف، آیه 176) و برخی دیگر شتر گاو پلنگ می شوند یعنی شکل و شمایل چند حیوان را دارند. برخی چارپا و برخی مثل مار بر زمین می خزند و برخی عقرب و کژدم و برخی نیز پاهایشان به سرشان چسبیده است. اینها در آیات و روایات بیان شده است.

چهر ه های ده گروه انسانی

شیخ طبرسی در مجمع البیان ذیل آیه 18 سوره نبا که می فرماید: فَتَأْتُونَ أَفْواجاً؛ گروه گروه می آئید، آورده است:روزى «معاذ» در خانه «ابوایوب» به حضور پیامبر شرفیاب شد و در مورد این آیه پرسید كه منظور از فوج‏ها و گروه‏ها كیانند؟

 پیامبر فرمود:اى «معاذ»! از رویداد بزرگى پرسیدى، آنگاه دیدگانش را فرو بست و فرمود: در روز رستاخیز، ده گروه از امت من به صورت‏هاى پراكنده و گوناگون بر انگیخته مى ‏شوند. خدا آنان را از پیروان راستین من جدا مى ‏سازد و هر گروه از آنها را به صورتى برمى ‏انگیزد:

گروهى از آنان به صورت بوزینه در مى ‏آیند و گروهى دیگر در شكل خوك.

دسته‏اى واژگونه و در حالى كه پاهاى آنان رو به آسمان و بر چهره خویش بر زمین كشیده مى ‏شوند، وارد صحراى محشر مى‏ گردند و دسته‏اى دیگرنابینا.

گروهى به صورت ناشنوا برانگیخته مى‏ شوند و گروهى دیگرلال.

پاره‏اى از آن گروه‏ها در حالى مى ‏آیند كه زبان‏هاى خویش را مى ‏جوند و چرك و خون از لب و دهانشان روان است؛ به گونه‏ اى كه از بوى گند آن، اهل محشر اذیت مى ‏شوند و پاره‏ اى با دست‏ها و پاهاى بریده.

دسته‏اى بر شاخه ‏هایى از آتش آویزانند و دسته‏اى دیگر با عفونتى بدبوتر از مردار گندیده و پاره ‏اى نیز با لباس‏هایى از مس گداخته.

آنگاه فرمود: امّا آن گروهى كه در شكل بوزینه مى ‏آیند، كسانى هستند كه در زندگى، كارشان سعایت و سخن چینى و به هم زدن روابط دوستانه و ایجاد دشمنى و نفرت است و آن كسانى كه به صورت خوك مى ‏آیند، كسانى هستند كه از راه‏هاى نامشروع و حرام ثروت اندوزى مى‏ کنند.

آن كسانى كه به صورت واژگونه وارد صحراى محشر مى ‏گردند، رباخوارانند و نابینایان، عوامل دستگاه قضایى و قضاوت و دادستان‏هاى ستمكارى هستند كه در قضاوت خود بى ‏طرفى و عدل و داد را پیشه نمى‏ سازند.

لال‏ها كسانى هستند كه با خودكامگى و غرور رفتار مى ‏كنند و از حق‏ پذیرى و نقدپذیرى و فروتنى بى ‏بهره‏ اند و آن كسانى كه زبان خود را گاز مى‏ گیرند، دانشمندان و عالم نمایان و داوران خیره سرى هستند كه خود به علم خویش عمل نمى ‏كنند و اصلاح نمى ‏پذیرند و عملكردشان با گفتارشان هماهنگى ندارد.

آنان كه با دست و پاى بریده وارد صحراى محشر مى ‏گردند، مردم همسایه آزارند و به دار آویختگان كه بر شاخه‏ هاى درختى از آتش شعله‏ ور آویزانند، جاسوسان و سخن چینان و اطلاعاتى ‏هایى هستند كه میان ملت و حكومت - با سعایت و سخن چینى و پرونده سازى و عیب ‏تراشى براى شهروندان - فاصله و دشمنى می اندازند.

كسانى كه بوى گند آنان از بوى زننده مردار بدتر است، ناپاكان و عناصر بى ‏بند و بارى هستند كه به بى ‏عفتى روى مى ‏آورند و نیز كسانى كه حقوق محرومان را نمى ‏پردازند. آن كسانى كه با لباسى از مس گداخته و سوزان مى ‏آیند، فخر فروشان و برترى جویانند كه بر همگان فخر و كبر مى‏ فروشند. (مجمع البیان، ج10، ص642 و نیز نگاه کنید: الکشاف، زمخشری، ج4، ص687)محدث فیض در عین الیقین این طور نقل می فرماید که: وقتی شرابخواری وارد محشر می شود شیشه شرابی به گردنش آویزان وقدح شرابی به دستش چسبیده و بوی گندی از او بلند است که از هر مرداری گندتر است وهمه او را می شناسند که شرابخوار بوده است و هرکس بر او می گذرد اورا لعنت کند و آنها که اهل طربند ،تار و طنبورشان به دستشان چسبیده وبر سر آنها می خورد اصلا از قیافه و سیمای هرکس معلوم است که اهل چه گناهی بوده  است ودر کتاب مزبور نقل کرده بعضی از مردم به صورتها و شکلهایی وارد محشر می‌شوند که شکل میمون و خوک نسبت به انها زیباست.





طبقه بندی: چهره های متفاوت انسان ها در قیامت،

تاریخ : دوشنبه 16 آذر 1394 | 11:05 ب.ظ | نویسنده : عارفی | نظرات()