مهمترین قسمت انشا از نظرمن تحلیل وداوری است.
رویکرد ارتباطی کتاب مهارت ها دراین قسمت به خوبی نمایان می شود.
من درقسمت تحلیل باخواندن چند انشا به ده پانزده نفرنمره میدهم.بدین صورت که:
دانش آموزی را صدامیزنم و جلو کلاس برای خواندن نوشته اش می آید.
پس از اینکه خواند چندین نفرراصدامی کنم تا نوشته ی دوستشان را نقد کنند.برای هرنقدکنتده پنج نمره درنظرمی گیرم.ابتدا باید ابتدامحاسن بیان شود.
ایراد هایی هم بیان میشود.مثلا بندمقدمه درست نیست/انسجام ندارد و....
اگرمن گفته ی بجه ها راتایید کردم دانش آموزی که تولیدش را خوانده است ،همان جلو کلاس ایرا کارخود رایادداشت می کند و می پذیرد که اشتباه داشته ان وقت بدون انتظاربیجا نمره ی 17یا...را ازمن می پذیرد.
اگرهم ایراد را نپذیرد باید درمقابل دانش آموزان از نوشته ی خود دفاع کند.
قسمت رویکرد ارتباطی همین جاست که دانش آموز برای زندگی اجتماعی آینده آماده می شود.
هم انتقاد پذیری یاد می گیرد و هم درمقابل حرف ناراست از خودش دفاع می کند.


قسمت دوم‌:(ساختار درسها)

شروع همه درس ها حالت روایی دارد . این شیوه به جهت آن است که فرض کنید یک دانش آموز بخواهد داستان بنویسد ؛به او بگویید به این شیوه شروع کند مثل درس . درس ها آگاهانه انتخاب شده و دانش آموز یاد می گیرد که از این شیوه تقلید کند .اگر بعضی از درسها طولانی است به عمد آورده شده و به این دلیل  است که بتوان  عادت بچه ها را افزایش داد .  برای این است که حوصله دانش آموز برای گوش دادن افزایش یابد و چون حالت قصه دارد خسته نمی شوند .
درس اول  کتاب مهارتهای نوشتاری نهم یادآوری درسهای کتاب هفتم و  هشتم است.
پس از تدریس درس توسط معلم و خوانش بلافاصله فعالیت نگارشی شماره ۱ که تشخیص یا باز شناسی  هست باید انجام گیرد  . یعنی دانش آموز آن چیزی را که در درس یاد گرفته باید در این فعالیت تشخیص دهد و مشخص نماید .اگر بیشتر دانش آموزان این فعالیت  را درست  انجام دادند ٬ آموزش خوب صورت گرفته در غیر اینصورت نیاز به تکرار مجدد هست.
اگر در این جلسه وقت اضاف آورده شد  ٬ هرگز به فعالیت شماره ۲ وارد نشوید .می توان ادامه وقت را به انجام فعالیت درست نویسی  یا بررسی نوشته های قبلی اختصاص داد. فعالیت شماره ۲ باید در ابتدای جلسه بعد صورت بگیرد .
در جلسه بعد ابتدا دانش آموزان فعالیت شماره ۲ درس را می نویسند. فعالیت شماره ۲ هر درس تولید (آفرینش ) هست .یعنی دانش آموز بر اساس چیزی که آموزش دیده ٬دست به تولید یک نوشته «در کلاس» می زند . در قسمت تولید سه مرحله داریم :
۱- مرحله «پیش از نوشتن »(گروهی)
دانش آموزان می توانند راجع به یک موضوع با هم مشورت نمایند و نظرات و عقاید و دانسته های خود را در باره یک موضوع برای همدیگر بیان نمایند .
۲- مرحله «حین نوشتن »(انفرادی)
در این مرحله هر دانش آموز باید راجع به موضوع که انتخاب نموده به صورت انفرادی شروع به نوشتن کند .
تولید به شیوه گروهی  نداریم.
۳- مرحله «پس از نوشتن» که می توان هم به شکل  گروهی یک نوشته را  بررسی کرد  یا اینکه هر دانش آموزی به صورت انفرادی ٬ نوشته را داوری نماید . اما پیشنهاد این است که ابتدا دانش آموزان در  گروه نوشته ها را داوری نمایند تا دانش آموزانی که از این نظر ضعیف تر هستند شیوه داوری را یاد بگیرند و سپس از آنها خواست تا نوشته های بعدی را انفرادی داوری نمایند .
فعالیت شماره ۲(تولید) در کتاب نهم به دو صورت است : ۴ درس موضوع داده شده و ۴ درس موضوع آزاد است . در درسهایی که موضوع دارد ٬ معلم می تواند در مواقعی موضوعات را تغییر دهد . چون ممکن است دانش آموز راجع به یک موضوع از قبل مطالبی نوشته  باشدو در کلاس ارائه دهد . البته این موضوع به شناخت دبیر از دانش آموزان هم ارتباط دارد.
دانش آموزان بایستی برای فعالیت ها دفتر تهیه کنند و حق ندارند در کتاب بنویسند چون قسمتهایی که در کتاب خالی گذاشته شده فقط به عنوان الگو است .
در اینجا اگر معلم هم بتواند هم زمان با دانش آموزان بنویسد ٬ هم نوشتن خودش را تقویت کرده و هم آنها را برای  نوشتن بیشتر تشویق می کند. حتما به دانش آموزان بگویید که متنی  که  تولید می کنند بر اساس فعالیت شماره ۳ داوری می شود تا آنها نیز مطابق با سنجه های  ارزیابی بنویسند .

از آنجاییکه ممکن است دوستانی باشند که  فرصت حضور در کلاس های ضمن خدمت پیدا نکرده باشند ٬به پیشنهاد چند نفر از همکاران ٬مطالبی راجع به کتاب مهارتهای نوشتاری( نگارش و انشا) عرض می کنم :
1⃣قسمت اول (کلیات و ساختارکتاب )




طبقه بندی: نکاتی در مورد تدریس کتاب مهارت های نوشتاری،

تاریخ : چهارشنبه 8 مهر 1394 | 11:44 ب.ظ | نویسنده : عارفی | نظرات()